۰ سبد خرید

استفاده از قسمت­های مختلف مغز هنگام یادگیری

استفاده از قسمت های مختلف مغز هنگام یادگیری!چگونه میتوان از قسمتهای مختلف مغز استفاده کنیم؟ مغز ما چگونه یاد میگیرد؟ مسیرهای عصبی چیستند؟

استفاده از قسمت­های مختلف مغز هنگام یادگیری

✅این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افراد میل بیشتری به بهبود مهارت‌های هوشی و ذهنی خود دارند و سوالات متفاوتی از خود می‌پرسند؛ سوالاتی مانند اینکه چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟ چگونه از مغز خود کار بکشیم یا چگونه از ظرفیت استفاده 100 درصد مغز استفاده کنیم؟

⬅🧠مغز یکی از پیچیده‌ترین ارگان‌های بدن انسان است. مغز به‌طور کامل به ماده خاکستری و سفید تقسیم می‌شود؛ ماده خاکستری، بخشی از مغز است که توسط جسم سلول‌های عصبی و اکثر دندریت‌های متصل به آن کنترل می‌شود. این ماده حدود ۴۰ درصد از کل مغز انسان را تشکیل می‌دهد و ۹۴ درصد اکسیژن را مصرف می‌کند. حس‌های موجود در بدن (گفتار، شنوایی، احساسات، بینایی و حافظه) و کنترل عضلات، بخشی از عملکرد ماده خاکستری است.🤩

🔰ماده سفید، تشکیل‌دهنده ساختار مرکزی مغز مانند تالاموس و هیپوتالاموس می‌باشد. این ماده توانایی ایجاد ارتباط بین مناطق دارای ماده خاکستری و همچنین بین ماده خاکستری و سایر قسمت‌های بدن را برقرار می‌کند. کنترل عملکردهای غیرارادی بدن مانند دما، فشارخون و ضربان قلب، آزادسازی هورمون‌ها و کنترل غذا، همچنین مصرف آب و بیان احساسات، از عملکردهای ماده سفید است.😎💯

❇✅چگونه مغز را فعال کنیم؟

همان‌طور که گفته شد تمام بخش‌های مغز در همه زمان‌ها فعال هستند و می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. بر اساس تئوری راست مغزی-چپ مغزی؛ سمت چپ مغز منطق و تحلیل و سمت راست مغز خلاقیت و شهود را در شخصیت افراد کنترل می‌کند. برای مباحثی مثل ریاضیات و زبان، فعالیت هر دو نیمکره مغز موردنیاز است. با این ‌وجود، مردم بیشتر رفتارهایی سازگار با نیمکره فعال‌تر مغزشان را از خود بروز می‌دهند.🥰

🧠برای پرورش نیمکره راست مغز باید به یاد داشته باشید که اگر همیشه بخواهید جدی و عاقلانه رفتار کنید، حق اشتباه کردن را از خود بگیرید، همه کارهایتان موردپسند دیگران باشد و هر کاری را از روش معمولش انجام دهید دست این نیمکره را برای ترقی می‌بندید. برای تقویت حافظه نیمکره راست لازم است نگاهی کلی را جایگزین نگاه جزئی کنید.❇🥰

🔰زمانی که نیمکره چپ مغزتان را به کار می‌گیرید، شخصیتی شفاهی دارید و بر کلمات متمرکز می‌شوید، از کار کردن با اعداد لذت می‌برید، شب‌ها زود می‌خوابید و صبح زود بیدار می‌شوید، تحلیلگر هستید و تمایلتان به تجارت و معامله بیشتر می‌شود. برای آن‌که نیمکره چپ خود را قوی کنید باید به ریاضی و فلسفه برگردید، از حس شنوایی‌تان برای بیشتر و بهتر لذت بردن کمک بگیرید. هر کار و هر مسئله‌ای را به بخش‌های کوچک‌تر برای حل تقسیم کنید. برای تقویت مغز خود سعی کنید کارهای متفاوتی انجام دهید و از امتحان کردن کارها و مهارت‌های جدید نترسید.

کتاب بخوانید:📚

تا می‌توانید کتاب‌های مختلف با موضوعات متفاوت بخوانید. هنگام خواندن کتاب از تصویرسازی و خلق تصویر مرتبط با موضوع غافل نشوید. زمانی که کتاب‌ها را با صدای بلند می‌خوانید نسبت به زمان‌هایی که با چشم مطالعه می‌کنید از مدارهای مغزی متفاوتی استفاده می‌کنید. با این کار ممکن است سرعت مطالعه شما کاهش پیدا کند اما از مغز خود بیشتر استفاده می‌کنید.

صبحانه فراموش نشود:🥐🍰

افرادی که کربوهیدرات را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند در انجام اموری که به حافظه نیاز دارد، ضعیف‌تر از دیگران عمل می‌کنند. دلیلش این است که سلول‌های مغز به کربوهیدرات نیاز دارند تا در بدن به گلوکز تبدیل می­شود. خوردن تخم‌مرغ در وعده صبحانه به دلیل داشتن کولین، که یکی از انواع ویتامین B است؛ باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود. تخم‌مرغ پروتئین نیز دارد که باعث می‌شود قندخون ثابت بماند، فرد با خوردن آن تا مدت زیادی احساس سیری داشته باشد و در نتیجه تمرکز زیادی در انجام کارهای خود داشته باشد.

همه‌چیز را به تکنولوژی نسپارید:📺

در دنیای امروز که همه‌چیز الکترونیکی شده و تمام اطلاعات با یک کلیک در اینترنت در دسترس افراد قرار می‌گیرد، دیگر کسی به خودش فشار نمی‌آورد تا مطلبی را در ذهنش ثبت کند. بخشی از مغز که مسئول به خاطر سپردن داده‌هایی مانند شماره تلفن است، با این کار تضعیف خواهد شد.

مکمل‌هایی برای افزایش هوش خود بخورید:🤩

برخی مواد غذایی و مکمل‌های طبیعی می‌توانند به‌ صورت پیشرفته سبب افزایش سطح هوش افراد شوند، از جمله مصرف انواع توت‌ها، عسل، خرما، شکلات تلخ، کافئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و دانه‌های آجیل تاثیر بسیار مطلوبی بر سطح هوش می‌گذارند. مواد غذایی مانند نخود که حاوی منیزیم هستند نیز در تقویت عملکرد مغز تاثیرگذار هستند؛ زیرا به انتقال پیام‌های عصبی در مغز کمک می‌کنند.

آب بنوشید:🧊

ظرف ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن دو لیوان آب بنوشید. از آنجا که ساعت‌ها خواب بودید، بدنتان به مدت ۶ تا ۹ ساعت هیچ آبی دریافت نکرده است. نوشیدن مایعات کافی در تقویت عملکرد مغز تاثیر زیادی دارد؛‌ زیرا حدود ۸۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. اگر بدن انسان مایعات کافی نداشته باشد مغز نمی‌تواند عملکرد درستی داشته باشد؛ بنابراین باید حدود ۶ تا ۸ لیوان آب در طول روز بنوشید. علاوه بر آب، نوشیدن آب‌‌میوه‌ها و آب سبزیجات نیز برای بدن مفید است.

چیزهای تازه یاد بگیرید:

یادگیری یک‌ چیز تازه درست مانند تمرینات بدنی که باعث قدرتمند شدن عضلات می‌شود، و مغز را تقویت کرده و زمینه استفاده 100 درصد مغز را فراهم می کند. اگر شما فقط به چیزهایی که تا الآن یاد گرفته‌اید بچسبید، مغزتان نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند.

به اندازه کافی بخوابید:😴

خواب تاثیر زیادی بر عملکرد حافظه دارد؛ بنابراین سعی کنید خواب کافی داشته باشید تا مغز فرصت کافی برای پردازش و طبقه‌بندی اطلاعات داشته باشد. سعی کنید از لوازم الکترونیکی خود حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب استفاده نکنید؛ زیرا استفاده از لوازم الکترونیکی باعث می‌شود مغز در حالت تحریک باقی بماند و رفتن به خواب عمیق سخت‌تر شود.

ورزش کنید:😁✌

بین انجام فعالیت‌های جسمی و افزایش قدرت مغز ارتباط مستقیم وجود دارد. زمانی که ورزش می‌کنید، اندروفین در بدن شما آزاد می‌شود. این هورمون می‌تواند جریان خون و میزان انرژی شما را ثابت نگه دارد و ۳۰ الی ۶۰ دقیقه بعد از تمرین، عملکرد مغز را بهبود دهد.

✌😍مجموعه ­ی مشاوران آلفا میتونن توی زمینه تحصیلی بهتون مشاوره بدن و شمارو توی مطالعه برای امتحانات نهایی و کنکور بهتر راهنمایی کنن. کافیه با پشتیبانی ما به شماره  09142365146 تماس بگیرید.💯

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)