۰ سبد خرید

انواع پذیرش در کنکور سراسری

چند نوع پذیرش در کنکور داریم؟ ما توی این مقاله سعی کردیم تا انواع پذیرش در کنکور سراسری رو بهتون توضیح بدیم...

🔅 انواع پذیرش در کنکور سراسری 🔅

از اصلی‌ترین دغدغه‌های داوطلبان کنکور بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور؛ انتخاب رشته است. انتخاب رشته باید اصولی و سنجیده باشد؛ چرا که تنها یک اشتباه در روند انتخاب رشته باعث به هدر رفتن تمامی زحمات داوطلب می‌شود.

برای داشتن یک انتخاب رشته اصولی و خوب باید اطلاعات دقیقی در مورد کارنامه اولیه کنکور، انواع رشته‌ها، انواع پذیرش دانشگاه ها، شرایط و ضوابط انتخاب رشته و … داشته باشید.

انواع دانشگاه ها در ایران

ابتدا به انواع دانشگاه‌های موجود در کشور می‌پردازیم تا با انواع دانشگاه‌ها در ایران آشنا شوید. در سراسر ایران حدود 2569 دانشگاه وجود دارد که در دوره های مختلف اعم از روزانه، شبانه، پردیس، غیرانتفاعی، آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و مجازی دانشجو می‌پذیرند. شرایط و نحوه پذیرش در هر یک از دانشگاه‌ها و دوره‌های مختلف متفاوت است.

تعداد دانشگاه های ایران بر اساس نحوه پذیرش

همانطور که در بالا به آن اشاره شد؛ حدود 2569 دانشگاه در ایران وجود دارد. تعداد دانشگاه‌ها در دوره‌های مختلف به شرح زیر است:

Annotation 2024 07 10 160009 Annotation 2024 07 10 160009

معرفی دانشگاه های سراسری

در کل کشور حدود 141 دانشگاه دولتی وجود دارد. این نوع دانشگاه‌ها وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی دوره روزانه به عهده دولت است. در ادامه به معرفی تمامی دوره‌های دانشگاه دولتی می‌پردازیم.

تقسیم بندی دوره های آموزشی دانشگاه سراسری

  1. دوره روزانه

شما می‌توانید از طریق کنکور سراسری و کسب رتبه قبولی، در دانشگاه های سراسری روزانه مشغول به تحصیل شوید.

هزینه تحصیل در دوره روزانه به عهده دولت است و تنها بخشی از هزینه شهریه خوابگاه و سلف به عهده دانشجو است. نکته دیگر در رابطه با دوره روزانه دانشگاه دولتی تعهد به خدمت است. بدین معنا که در قبال رایگان بودن هزینه تحصیل در دانشگاه باید برای آزاد کردن مدرک تحصیلی خود مدت زمان معینی را به کشور خدمت کنید.

  1. دوره شبانه

نحوه دیگر پذیرش دانشگاه سراسری به صورت شبانه است.

 فرق بین دوره روزانه و شبانه دانشگاه دولتی، در پرداخت شهریه است. برای تحصیل در دوره شبانه دانشگاه سراسری باید هر ترم شهریه بپردازید. ارزش مدرک دوره شبانه دانشگاه سراسری با دوره روزانه آن برابر است. همچنین شرایط استفاده از امکانات رفاهی و تحصیلی دانشجویان پذیرش شده در دوره شبانه با دانشجویان دوره روزانه نیز برابر است. آنها در یک کلاس درس و با اساتید مشترک مشغول به تحصیل هستند. دانشجویان دوره شبانه در ابتدای ثبت نام در دانشگاه باید مبلغی را به عنوان شهریه ترم اول به دانشگاه پرداخت کنند؛ اما در ترم‌های بعد می‌توانند با استفاده از وام دانشجویی، مبلغی از شهریه خود را پرداخت کنند. هزینه سلف و خوابگاه در دوره شبانه به عهده خود دانشجو است. در بعضی از دانشگاه‌ها به دلیل کمبود خوابگاه، اولویت رزرو خوابگاه با دانشجویان دوره روزانه است.

  1. پردیس خودگردان یا بین الملل

دانشگاه‌های پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی هستند اما در قبال پذیرش دانشجو شهریه‌های هنگفتی را از دانشجو دریافت می‌کنند. این دانشگاه‌ها در سال 93 با هدف پذیرش دانشجو خارجی تاسیس شده بودند؛ که موفق به انجام این کار نشدند. چارت درسی ارائه شده و اساتید این دانشگاه‌ها با دانشگاه‌های روزانه تفاوتی ندارد. اما محل پردیس خودگردان یک دانشگاه ممکن است در حاشیه شهر و یا شهر دیگری باشد.

  1. مازاد ظرفیت

یکی از روش‌های پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های سراسری، پذیرش ظرفیت مازاد است. پذیرش ظرفیت مازاد، بیشتر برای رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی است؛ چرا که ظرفیت پذیرش روزانه در این رشته‌ها محدود است. دانشجویان ظرفیت مازاد مشمول پرداخت شهریه هستند. ارزش و اعتبار مدرک دانشجویان مازاد ظرفیت با دوره روزانه یکسان است.

برترین دانشگاه های دولتی ایران

در ادامه به بهترین دانشگاه‌های ایران بر اساس تعداد مقالات بین المللی اشاره می‌کنیم.

Annotation 2024 07 10 160913 Annotation 2024 07 10 160913
Annotation 2024 07 10 160940 Annotation 2024 07 10 160940
Annotation 2024 07 10 161008 Annotation 2024 07 10 161008

✅برترین دانشگاه‌های دولتی ایران بر اساس تعداد مقالات داخلی به شرح زیر است:

Annotation 2024 07 10 161334 Annotation 2024 07 10 161334

انواع دوره ها در انتخاب رشته کنکور 1402

  1. دوره روزانه
  2. دوره شبانه
  3. مجازی
  4. نیمه حضوری
  5. صرفا با سوابق تحصیلی

انواع دانشگاه ها در انتخاب رشته کنکور 1402

  1. دانشگاه‌های سراسری
  2. پردیس خودگردان
  3. پیام نور
  4. آزاد
  5. علمی کاربردی
  6. فنی حرفه ای

روش های پذیرش در انتخاب رشته کنکور

  1. متمرکز

در روش متمرکز پذیرش دانشجو در یک مرحله صورت می‌گیرد؛ مهم نیست که از طریق کنکور و یا بدون کنکور فقط بر اساس سوابق تحصیلی باشد. همچنین برخی از دانشگاه‌ها مانند دانشگاه امام حسین، مالک اشتر و … که دارای مصاحبه هستند؛ به دلیل اعلام همزمان نتیجه قبولی و نتایج نهایی کنکور، پذیرش آنها متمرکز به حساب می‌آید. همچنین تنها فرق پذیرش در نوبت اول یا نوبت دوم در زمان ورود شما به دانشگاه است.

  1. نیمه متمرکز

زمان اعلام قطعی نتایج در روش نیمه متمرکز به یک دفعه و با نتایج نهایی سایر رشته‌ها نیست. داوطلبان باید بعد از گذراندن مراحلی مانند مصاحبه، معاینه و … مورد ارزیابی قرار بگیرند؛ سپس نتایج قبولی آنها در دی ماه یا بهمن ماه منتشر می‌شود.

در صورت قبولی در رشته‌های متمرکز باید اقدام به ثبت‌نام کنید و بعد از اعلام نتایج قبولی در رشته نیمه متمرکز از رشته متمرکز انصراف دهید. زمان ورود به دانشگاه در رشته نیمه متمرکز بهمن ماه است.  

باید این نکته را بدانید که اگر در رشته نیمه متمرکز قبول شده باشید، حتما باید نسبت به ثبت نام در آن رشته اقدام کنید. چرا که در هر صورت پذیرش شما در رشته متمرکز لغو خواهد شد. بنابراین اگر نظرتان برای ادامه تحصیل در رشته نیمه متمرکز عوض شده است یا به رشته متمرکزی که انتخاب کرده‌اید، علاقه‌مند شده‌اید؛ نباید به مصاحبه رشته نیمه متمرکز بروید.

نحوه پذیرش در دانشگاه های پردیس خودگردان

پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های پردیس خودگردان وابسته به دانشگاه دولتی، تا سال 92 به صورت نیمه متمرکز انجام می‌شد. بدین صورت که 3 برابر ظرفیت پذیرش به مصاحبه دعوت می‌شدند، سپس بعد از انجام مصاحبه و ارزیابی دانشجو به شرط تسلط به زبان انگلیسی، پذیرفته می‌شدند.

اما از سال 93 به بعد روش پذیرش دانشجو در دانشگاه پردیس خودگردان به صورت متمرکز و از طریق کنکور سراسری یا آزمون اختصاصی طبق آیین نامه و مقررات دانشگاه با نظارت سازمان سنجش صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)