۰ سبد خرید

روش مرور ابیگنهاوس

روش مرور ابیگنهاوس چیست؟ بسیاری از دانش¬آموزان در زمان مطالعه دروس مدرسه با مشکل بزرگی به اسم فراموشی رو¬به¬رو می¬شوند. شما می دونید فراموشی برای چی پیش میاد؟ آیا با روش مرور ابینگهاوس آشنایی دارید؟

روش مرور ابیگنهاوس

 

🔰حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که پس از مطالعه­ی مطلبی خیلی زود آن را فراموش کرده­اید. مغز با عملکرد پیچیده خود برای بازیابی و یادآوری مطالب نیازمند تکرار و مرور فراوان است و اطلاع از بازه های مروری مناسب شاید حتی از مدت زمانی که برای مرور خود اختصاص میدهید مهم تر باشد.

 

✅نمودار فراموشی ابینگهاوس چیست؟

طبق این منحنی که پایه­گذار آن هرمان ابینگهاوس بود، افراد پس از یادگیری مطالب نسبتاً سریع فراموش می‌کنند و پس از آن فراموشی مطالب، سرعت آهسته­تری به خود می­گیرد. پیامدهای این مسئله برای همه دانش­آموزان کاملا واضح می­باشد. فرض کنید یک یا دو روز پس از شرکت در کلاس یا خواندن یک فصل از کتاب درسی تقریباً ۷۵٪ از آنچه را که آموخته­اید فراموش کنید و بدتر از آن اینکه بیشترین بخش فراموشی مطالب در همان ساعت اول اتفاق می افتد.

 

📌قطعا اگر این مهم را بدانید نسبت به درس خواندن دلسرد می­شوید اما منحنی فراموشی در واقع نشان­دهنده الگویی عادی در مغز انسان است که باعث می­شود اطلاعت بی­معنی و غیرکاربردی حافظه انسان را بیشتر از حدی مشخص اشغال ننماید.

 

📌 بیشتر از ۵۰ درصد مطالب در یک ساعت اول پس از مطالعه فراموش می­گردد. اکثر مطالب فراموش شده را در ۸ ساعت ابتدایی از دست می­دهیم و پس از آن سرعت فرایند فراموشی تقریبا ثابت میگردد. به طور کلی ما حدود ۶۰ درصد از آنچه را که به تازگی پردازش کرده­ایم در ۲۰ دقیقه اول فراموش می­کنیم. با این اوصاف باید بدانید که حافظه کوتاه­مدت همینقدر سریع فراموشکار است و این شمایید که باید به تقویت حافظه کوتاه­مدت خود بپردازید و راه­حل این مسئله مسلما مرور است.

 

 

✅روش صحیح مرور دروس:

ما باید در فواصل زمانی مشخصی مطالب درسی رو دوباره بخونیم و مرور کنیم. جالبه بدونید که بعد از 5 بار مرور مطالب درسی، تقریبا فراموشی یک مطلب از یادگیری اون سخت­تر میشه. به عبارتی مفاهیم درسی در ذهن ما ثبت شده­اند و فرآیند یادگیری اون­ها به خوبی انجام شده. فواصل زمانی برای بهترین روش مرور دروس به این صورته:

 

⬅اولین مرور : 20 دقیقه بعد از خوندن دروس

⬅دومین مرور : یک روز بعد

⬅سومین مرور : 6 روز بعد از مرور دوم

 

 

✅آیا این روش مرور دروس در سال کنکور زمانگیر نیست؟

در صورتی که ۵ یا ۶ بار یک مطلب را بخوانید و مرور کنید، دیگر هرگز آن را فراموش نخواهید کرد و یا حداقل بخش قابل توجهی از آن را همواره به خاطر خواهید داشت. ممکن است در ابتدا این مرور کمی زمانگیر باشد البته به این مورد دقت کنید که مرورهای بعدی زمان کمتری برای مطالعه از شما می گیرد لذا جای نگرانی نیست.

این روش مرور که یکی از موثرترین روش های مرور محسوب می شود، به شما کمک می کند تا مطالب را از حافظه کوتاه­مدت خود به حافظه بلندمدت انتقال دهید و اطلاعات درسی همیشه در دسترس شما باشد و برای یادآوری آن­ها، تنها اگر یک نکته کوچک را به خاطر آورید کافی است.

 

  • در یک مرور اصولی کنکوری باید این اقدامات صورت گیرد:

⬅حل تمرین، تست زنی آموزشی و پوششی

⬅بروزرسانی خلاصه نویسی ها و یادداشت برداری ها

⬅شرکت در آزمون یا حل کوئیز آموزشی ترکیبی

 

🔰ممکن است با انجام این روش کاربردی مروری به نتیجه دلخواه نرسید و بازهم به اندازه­ی کافی مطالب مطالعه شده را به خاطر نیاورید. باید بدانید مرور بر اساس منحنی فراموشی ابینگهاوس روشی کاملا علمی است که امتحان خود را در سراسر دنیا پس داده است. پس با انجام این روش مرور شما باید نتیجه بگیرید. اگر این مهم اتفاق نمی­افتد، ممکن است به این دلیل باشد که شما این روش را به درستی انجام نمی­دهید. 

 

🤩🙌مجموعه ­ی مشاوران آلفا میتونن توی زمینه تحصیلی بهتون مشاوره بدن و شما رو توی مطالعه برای امتحانات نهایی و کنکور بهتر راهنمایی کنن. کافیه با پشتیبانی ما به شماره ­ی 09142365146 تماس بگیرید.✌💯

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)