۰ سبد خرید

علاقه و استعدادم رو چطوری شناسایی کنم؟

شاید برای تو هم این سوال پیش اومده باشه که علاقه و استعدادم رو چطوری شناسایی کنم؟ در این مقاله ما بهت کمک میکنیم که پاسخ این سوال رو پیدا کنی...
علاقه و استعدادم رو چطوری شناسایی کنم؟ بهترین مشاور تبریز استاد احمد احمدی مشاوران آلفا

علاقه و استعدادم رو چطوری شناسایی کنم؟

هر کسی با توجه به شناختی که از خودش دارد، آرزوها و خواسته‌ هایی دارد و نیازی نیست در این زمینه خیلی فکر کند تا به نتیجه برسد؛ اما با این حال برخی از افراد نمی‌دانند که دقیقا به چه رشته‌ ای علاقه دارند. اگر شما جزء دسته دوم هستید، عجله کنید و هر چه سریع‌ تر علاقه و استعداد خودتان را کشف کنید.

قبل از هر چیزی یک آشنایی مختصری با رشته‌های مختلف داشته باشید؛ معمولا بعد از آشنا شدن با رشته‌های دانشگاهی مختلف، احساس می‌کنید که به چند مورد علاقه دارید. در قدم بعدی بهتر است استعداد و توانایی‌های خود را کشف کنید؛ برای این کار می‌توانید به مشاوران تحصیلی یا روان‌شناسان مراجعه کنید؛ وقت آن رسیده که خودتان را بهتر بشناسید!

بعد از طی دو مرحله قبل؛ یعنی آشنایی با رشته‌های دانشگاهی و شناخت خودتان، اکنون تا حدی می‌دانید که چه رشته‌ای ممکن است مناسب شما باشد. بنابراین اگر تصور درستی در مورد علاقه و استعدادتان دارید و دقیقا می‌دانید که چه رشته و شغلی مدنظرتان است، یک قدم از سایر داوطلبان جلوتر هستید.

ویژگی‌های فردی خود را شناسایی کنید

رشته دانشگاهی باید با توجه به ویژگی‌های فردی، تیپ شخصیتی و استعدادهای هر فرد انتخاب شود؛ متاسفانه افراد برای شناخت ویژگی‌ها و استعدادهایشان وقت نمی‌گذارند. توصیه می‌کنم که با حل کردن تست‌های شخصیت شناسی و استعدادیابی، به یک دید درست و دقیق در مورد خودتان برسید.

در این زمینه می‌توانید از تست‌هایی مانند تست شخصیت شناسی MBTI و تست هوش چندگانه گاردنر استفاده کنید. با جستجو کردن این دو عبارت در گوگل به صورت رایگان به این تست‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد.

آشنایی با تیپ‌های شخصیتی مختلف و ارتباط آن با انتخاب رشته دانشگاهی

یکی از معتبرترین آزمون‌ها در زمینه شناسایی تیپ‌های شخصیتی مختلف، تست شخصیت شناسی MBTI است، در بسیاری از کشورهای بزرگ دنیا قبل از انتخاب شغل یا رشته دانشگاهی، از افراد تست شخصیت شناسی MBTI می‌گیرند. شما می‌توانید بدون صرف هیچ هزینه‌ای و با یک جستجو در اینترنت، این تست را بیابید؛ اما برای تحلیل دقیق و تخصصی این تست، می‌توانید به روانشناسان یا مشاوران مراجعه کنید.

علاقه و استعدادم رو چطوری شناسایی کنم؟ مشاوران آلفا استاد احمد احمدی

در ادامه برخی از تیپ‌های شخصیتی رایج و شغل‌های مناسب آن‌ها را به عنوان نمونه بررسی می‌کنیم:

  • تیپ شخصیتی ENTJ: ویژگی‌های کلی این تیپ شخصیتی عبارت است از برونگرا، قضاوت کننده، رهبر و فرمانده، متفکر و شهودی، این افراد استعداد زیادی برای شغل‌های اقتصاددان، تحلیل‌گر، قاضی، مدیر و رهبر مجموعه و… دارند.
  • تیپ شخصیتی INTJ: این تیپ شخصیتی بسیار شبیه به تیپ شخصیت قبلی است با این تفاوت که این افراد درونگرا هستند و شغل مناسب آن‌ها عبارت است از پزشک، معلم، مدیر مالی، مشاور، طراح گرافیک و…
  • تیپ شخصیتی ENTP: این افراد برونگرا، ادراکی، متفکر، شوخ طبع و شهودی هستند و شغل‌هایی مانند کارآفرین، بازیگر، وکیل، مجری و مربی ورزش برای آن‌ها مناسب است.
  • تیپ شخصیتی INTP: این افراد اکثر ویژگی‌های گروه ENTP را دارند، با این تفاوت که بسیار منطقی و درونگرا هستند و شغل‌های مناسب آن‌ها ریاضی‌دان، فیلسوف، داروساز و برنامه نویس است.
  • تیپ شخصیتی ESFP: افراد دارای این تیپ شخصیتی، رفتار دوستانه و شادی دارند و در مشاغلی که به نوعی باعث شادی و سرگرمی افراد می‌شوند، عملکرد خوبی دارند. شغل‌هایی مانند مهماندار هواپیما، راهنمای تور، متخصص زیبایی، نماینده فروش، مدیر منایع انسانی و… برای این افراد مناسب است.
  • تیپ شخصیتی ISFP: این افراد ماجراجو و در عین حال درونگرا هستند و مشاغلی که نیاز به برنامه‌ ریزی و دقت دارند، برای این افراد مناسب است؛ برای مثال این اشخاص در شغل‌ هایی مانند باستان شناسی، کتابداری، عینک‌ سازی، مدیر روابط اجتماعی، دامپزشکی و… عملکرد بسیار خوبی دارند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)