معرفی رشته رشد و پرورش کودکان پیش دبستانی
کلیات
درکنار خانواده ها و هم پای تربیت آنها، لازم است که مراکز آموزش پیش از دبستان در زمینه تکامل همه جانبه کودک نقش داشته باشند.اهمیت این مراکز زمانی آشکار تر می شود که بدانیم در بسیاری از مواقع، خانواده وظیفه خود را به دلیل آشنا نبودن با مسائل تربیتی، فقر فرهنگی، کم سوادی یا بیسوادی، مشکلات اقتصادی، دور بودن والدین از محیط خانه به علت کار و تأمین زندگی، از هم گسیختگی خانوادگی و موارد بی شمار دیگر، بخوبی ایفا نمی کند. اینجاست که مراکز پیش دبستانی باید کمبود های آموزشی، تربیتی، جسمی و عاطفی کودکان را جبران نمایند.
توانایی
مربی کودکان پیش دبستانی بودن، از سخت ترین کار ها است. زیرا رفتار، طرز صحبت و بیان، نگاه، پوشش، راه رفتن و در کل همه کار های مربی، در کودک نقش جاودانه می بندد و کوچکترین لغزش مربی، بر گروهی از کودکان اثر منفی می گذارد.
دانشجوی این رشته باید فردی پاک، صادق، سالم و پر انرژی و عاشق کودکان و آشنا با روانشناسی کودک باشد. همچنین لازم است که وی فردی خلّاق و سازنده باشد تا بتواند شیطنت و کنجکاوی کودکان را به بهترین راه سوق دهد و از شجاعت و جسارت کودک برای یادگیری، کشف دنیای پیرامون و پرورش هوش و استعداد وی بهره بگیرد.
باید فکری سازنده داشته باشد.
بازار کار
درحال حاضر 36 هزار مربی، بدون تحصیلات دانشگاهی و تخصص لازم، در مهد کودک های کشور فعالیت می کنند. این به معنای آن است که فرصت های شغلی بسیاری برای فارغ التحصیل این رشته وجود دارد. زیرا بی شک هر مرکز پیش دبستانی مایل است که از مربیان مجرب و متخصص برخوردار باشد. کارشناسانی که می توانند سطح کیفی مرکز رادر حد قابل توجهی افزایش دهند. در ضمن فارغ التحصیل این رشته می تواند به عنوان کارشناس تهیه مواد و وسایل آموزشی و کمک آموزشی، در مراکز پیش دبستانی و نیز به عنوان کارشناس آموزش و برنامه ریزی در سازمان بهزیستی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مراکز کودکان استثنایی فعالیت نماید.