۰ سبد خرید

صفر تا صد تحلیل آزمون

صفر تا صد تحلیل آزمون! آیا از اهمیت تحلیل آزمون آگاهی دارید؟ از جمله سوالاتی که اکثر داوطلبین می‌پرسند این است که من آزمون می‌دهم اما پیشرفت نمی‌کنم دلیلش چه چیزی می‌تواند باشد؟ و یا میپرسند چرا باید تحلیل آزمون انجام دهیم، اگر سوال شما هم همینه این پست مخصوص شماست.

صفر تا صد تحلیل آزمون

 
 

 

🔰یکی از گام­های موفقیت در هر مسیری، سنجش و ارزیابی است. سنجش و ارزیابی باعث می‌شود که اعتماد به نفس شما افزایش یابد، شما با آزمون دادن و تحلیل آزمون  متوجه می‌شوید که در کدام درس و مبحث ضعف دارید و باید وقت بیشتری را به آن اختصاص دهید.😎

 

🔰بعد از آزمون جامع کار شما تمام نشده است. تحلیل نتیجه­ی آزمون­های آزمایشی به اندازه خود آزمون اهمیت دارد. همه ما فکر می­کنیم تحلیل نتیجه­ی آزمون آزمایشی فقط محاسبه درصدهای ما در دروس مختلف است، ولی این کار برای تحلیل کافی نیست. برای تحلیل یک آزمون جامع، کارهای زیر را به ترتیب انجام می­دهیم:

 

📝تست های درست، غلط و نزده را با علامت های ✓ ، × و – علامت گذاری کنیم.

 

📝درصد هر یک از درس­ها را حساب کنیم.

 

📝برای تست­هایی که غلط حل کرده­ایم یا نزده ­ایم دوباره تلاش کنیم تا آنها را حل کنیم، چرا که ممکن است استرس و شرایط آزمون اجازه حل آنها را به ما نداده باشد. با این کار اعتماد به نفس خود را بازپروری می­کنیم.

 

📝اگر تست­هایی را از بین غلط­ها و نزده ­ها نتوانستیم حل کنیم پاسخ را از دفترچه پاسخ بخوانیم حال سعی کنیم خودمان سوالات غلط و نزده را که از جواب تشریحی خوانده­ایم با دست خط خودمان در دفترچه سوال بنویسیم و مسیر حل را دوباره طی کنیم.

 

🔰بهترین زمان برای تحلیل آزمون:

برای تحلیل آزمون لازم است شما تمرکز بسیار بالایی داشته باشید و اصلا احساس خستگی نکنید، پس بهتر است که پس از چند ساعت استراحت و تفریح فرایند تحلیل آزمون را شروع کنید. بهتر است تحلیل آزمون را در همان روز آزمون انجام دهید و آن را به روز آینده موکول نکنید، زیرا شما باید تحلیل آزمون را با همان ذهنیتی که سر آزمون داشته‌اید انجام دهید. بازه زمانی که برای تحلیل آزمون در نظر می‌گیرید نه باید خیلی کوتاه باشد و نه خیلی طولانی باشد، حدود ۵ الی ۶ ساعت کافی است.

 

 

 

🔰مراحل تحلیل آزمون:

تحلیل آزمون از مراحل مختلفی تشکیل شده است که در اینجا به بررسی صفر تا صد تحلیل آزمون می‌پردازیم:

  • گام اول: دریافت و مشاهده کارنامه

نتیجه‌ی هر آزمون تجربه‌ای عملی است که به شما برای رشد در آزمون بعدی کمک می‌کند زیرا شما با مشاهده کارنامه و درصد‌هایتان، ضعف خود را در درس‌های مختلف و با تحلیل آزمون و بررسی سوالات، ضعف خود را در هر یک از مباحث درس خواهید دانست. بسیاری از داوطلبان در همین مرحله متوقف می‌شوند و فکر می‌کنند تحلیل آزمون تمام شده است؛ اما این فقط آغاز کار است و عملا یک مرحله کوچک از تحلیل آزمون محسوب می‌شود. اگر از درصدها و یا رتبه خود رضایت ندارید، باید در مراحل بعدی دلیل آن را پیدا کرده و مشکل را رفع کنید.

 

  • گام دوم: بررسی درس به درس دفترچه آزمون و نحوه تحلیل هر نوع تست

یک دفتر برای تحلیل آزمون در نظر بگیرید و عنوان هر درس را بصورت جداگانه در صفحه‌ای بنویسید. همچنین می‌توانید به جای نوشتن در دفتر تحلیل آزمون، آن‌ها را با سه رنگ متفاوت در دفترچه آزمون مشخص کنید.

 

🔰شما برای تحلیل آزمون باید سوالات را به سه نوع تقسیم کنید:

✅دسته اول: سوالاتی که پاسخ نداده‌اید← از میان سوال‌هایی که اصلا پاسخ نداده‌اید بهتر است به سراغ سوال‌های ساده‌تر، جذاب‌تر و چالشی‌تر بروید. همچنین می‌توانید به سراغ سوال‌هایی که در هنگام آزمون در مدرسه عقب بوده‌اید یا این که خودتان مطالعه نکرده بودید بروید.

 

✅دسته دوم: سوالاتی که به درستی پاسخ داده‌اید← از کنار درس‌هایی که نقطه‌ی قوت شماست و تعداد پاسخ‌های صحیح‌تان زیاد است به راحتی نگذرید و برای کشف روش‌های خوبتان استفاده کنید و آن روش را در دفتر برنامه‌ریزی یادداشت کنید. می‌دانیم علاقه­ای به بررسی سوالاتی که پاسخ آن را درست داده­اید ندارید، می‌توانید یکی دو ماه پس از هر آزمون دوباره به سراغ سوال‌هایی که درست پاسخ داده‌اید بروید و  قبل از شروع مطالعه­ی هر درس به این سوال ها پاسخ دهید شاید در این مدت‌، آموخته‌های قبلی‌تان را فراموش کرده باشید پاسخ به این سوال ها به شما نشان می­دهند روی چه مواردی باید بیشتر تمرکز کنید.

 

✅دسته سوم: سوالاتی که به نادرستی پاسخ داده‌اید و سوالاتی که نتوانستید پاسخ دهید← سوال‌هایی که اشتباه پاسخ داده‌اید را باید باز هم تمرین کنید. روی این سوال‌ها بلافاصله پس از آزمون تمرکز کنید، علت پاسخ اشتباه را پیدا کنید، موضوع را یاد بگیرید. قبل از آزمون‌های جامع و امتحانات مدرسه یک بار دیگر به سراغ سوال­های بیایید ببینید یکی دو ماه بعد می‌توانید به این سوال‌ها درست جواب دهید یا هنوز اشتباه پاسخ می‌دهید. اگر باز هم اشتباه پاسخ دادید باید بیشتر مطالعه کنید تا بالاخره یادگیری ناقص به یادگیری کامل تبدیل شود. از اشتباه‌های خود عصبانی نشوید و قدر اشتباهات را بدانید، این اشتباهات شما را به درصد هدفتان می‌رساند. مهمترین کاری که برای یادگیری پس از آزمون می‌توانید انجام دهید «یادگیری از پاسخ‌های اشتباه‌تان است».

 

  • گام سوم: یادداشت برداری از نکات مهم آزمون

یکی از روش‌های ثبت نکات آزمون، نوشتن آن‌ها در دفتر تحلیل آزمون است اما پیشنهاد ما این است که بجای آنکه وقت خود را صرف نوشتن همه نکات آزمون کنید می‌توانید نکات درون دفترچه را مشخص کنید و فقط نکات بسیار مهم را در کتاب و یا جزوه خود بنویسید. به هنگام نوشتن نکات، وسواس خود را کنار بگذارید و فقط نکات بسیار مهم را یادداشت کنید.

 

  • گام چهارم: پیدا کردن اشتباهات سرجلسه آزمون

🔰مقدمات آزمون: مقدمات آزمون را می‌توان شامل تغذیه نامناسب صبح آزمون، به موقع نرسیدن سر جلسه آزمون، استفاده از مداد یا ابزار نامناسب، نداشتن خواب کافی در شب گذشته و نداشتن تمرکز کافی دانست.

 

🔰اشتباه در مدیریت جلسه‌ آزمون: عدم آرامش در لحظه شروع می‌تواند باعث افزایش اضطراب شما و در نتیجه، از دست دادن حداقل چند تست ‌شود، پس ارامش خود را حفظ کنید و با اطمینان خاطر دفترچه را باز کنید. سوالات را به همان ترتیبی که هست پاسخ بدهید تا سبب سردرگمی شما نشود، همچنین مارک­دار کردن سوالات دشوار یا زمان­بر را فراموش نکنید.

 

🔰اشتباه در نحوه‌ وارد کردن گزینه‌ درست: سعی کنید پس از پاسخ به هر سوال آن را وارد پاسخبرگ کنید تا از جابه‌جا وارد شدن سوالات پرهیز شود.

 

💯✌مجموعه­ ی مشاوران آلفا میتونن توی زمینه تحصیلی بهتون مشاوره بدن و شمارو توی مطالعه برای امتحانات نهایی وکنکور بهتر راهنمایی کنن. کافیه با پشتیبانی ما به شماره ­ی 09142365146 تماس بگیرید.😎

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)