۰ سبد خرید

علت عدم تمرکز

علت عدم تمرکز چیه؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده که موقع خوندن درسهاتون تمرکز ندارید، اگه شما هم میخوایید علت عدم تمرکز و راهکارهای رفع اون رو بدونید حتما این پست رو مطالعه کنید.

علت عدم تمرکز

🔅تمرکز به معنای توجه کامل حواس به موضوعی خاص است بدون اینکه هیچ احساس یا فکر غیر مرتبط دیگری داشته باشید. بسیاری از افراد تمرکز نسبی دارند و کسی نمی‌تواند ادعا کند که همیشه حواس پرت و یا همواره فردی متمرکز است. همچنین تمرکز کردن همیشه آسان نیست و گاهی اوقات به سخت‌ترین کار ممکن تبدیل می‌شود.🔅

🔰علت عدم تمرکز در درس خواندن یا انجام کارهای مهم برای افراد مختلف بسیار متفاوت است. برای مثال علت عدم تمرکز در برخی افراد می‌تواند به خاطر دلایل روان‌شناختی و در برخی دیگر به دلایل فیزیکی و بدنی باشد. در هر صورت اگر بتوانید علت حواس‌ پرتی هنگام درس خواندن را پیدا کنید به راحتی امکان حل این مشکل وجود خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که تمرکز یک امر ذاتی نیست و می‌توان آن را به صورت اکتسابی با تمرین و تکرار به دست آورد.

🔰علت عدم تمرکز حواس و منشاء آن:

حواس‌پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد و یا منشأ بیرونی و محیطی که در زیر به توضیح کامل هر کدام از این عوامل می‌پردازیم.

🔰حواس‌پرتی درونی و ذهنی: عبارت است از اشکالات فکری انسان و اندیشه‌هایی که موانعی بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز حواس ایجاد می‌کنند. این موانع شامل مواردی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی، سردی و گرمی، ترس، خشم، شادی، سردرد و … است. به دام انداختن این افکار انحرافی اهمیت زیادی در تمرکز حواس دارد؛ بنابراین بهتر است قبل از شروع مطالعه، کارهای نیمه‌تمام خود را به پایان برسانید.

🔰حواس‌پرتی بیرونی و محیطی: آنچه به محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا می‌کند یا تحریکات غیرعادی که توسط حواس مختلف انسان ایجاد می‌شوند مانند نور شدید و نور ضعیف، صداهای ناهنجار، روشن بودن رسانه‌ای صوتی و تصویری و نظایر این‌ها ممکن است فرایند تمرکز حواس را با اشکال مواجه کنند. انتخاب مکان مناسب برای مطالعه یکی از مهم‌‌ترین راهکارهای مقابله با عوامل حواس‌پرتی بیرونی و محیطی است.

🔰بی نظمی اتاق و میز مطالعه از دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه

از دیگر دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه، بی نظمی اتاق و میز مطالعه است و شما مدام پرش حواس خواهید داشت. بنابراین بهتر است قبل از اینکه درس خواندن را شروع کنید، اطراف خود را از کتاب و وسایل اضافی خلوت کنید و فقط کتاب و لوازمی که لازم دارید را زیر دست خود بگذارید.

🔰توجه نکردن به زمان استراحت در برنامه­ریزی درسی

برای مطالعه هدفمند و با تمرکز بالا، نیاز است که پس از حداقل هر یک ساعت مطالعه، زمانی کوتاه را به استراحت اختصاص دهید. تایم‌های بالای مطالعه و بدون استراحت نتیجه‌ای جزء خستگی ذهنی و عدم تمرکز نخواهد داشت و شما نیاز دارید که برای مطالعه و یادگیری بهتر، تجدید قوا شوید.

🔰نداشتن انگیزه کافی از دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه

از دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه می‌تواند نداشتن انگیزه کافی هم باشد. فرضا شما روزی بیشتر از 8 ساعت مطالعه می‌کنید و ساعت‌های زیادی را در کلاس‌های آموزش و تست کنکور می‌گذرانید، اما زمانی که انگیزه بالایی نداشته باشید چگونه می‌توانید مطالعه مفید داشته باشید و نتیجه مطلوبی هم به دست آورید؟ بنابراین سعی کنید برای خود هدف داشته باشید و هر زمان که از درس خواندن خسته و ناامید شدید، به رسیدن به هدف بزرگ خود و خوشحالی بعد از آن، فکر کنید.

🔰تاثیر کافئین در افزایش تمرکز

برای افزایش تمرکز خود در زمان مطالعه، می‌توانید چای و قهوه و دیگر نوشیدنی‌های دارای کافئین را نوش جان کنید البته حواستان باشد که حداقل 5 ساعت قبل از خواب کافئین مصرف نکنید زیرا باعث به هم زدن خواب شما خواهد شد و روز بعد کسل و بی‌خواب خواهید بود.

 

🔰تمرین برای افزایش تمرکز در زمان درس خواندن

راهکارهای موثر در جلوگیری از حواس پرتی را مدام تمرین کنید زیرا تمرکز یک شبه به دست نمی‌آید و نیاز است که با تمرین‌های روزانه، مطالعه متمرکزتر و موثرتری داشته باشید.

🔰تندخوانی برای افزایش تمرکز در زمان مطالعه

تکنیکی موثر برای جلوگیری از عدم تمرکز در زمان مطالعه، تند خوانی است و تمام ذهن شما را درگیر درس خواندن می‌کند. اگر سرعت مطالعه شما بسیار پایین است، ذهن با داشتن وقت اضافی مدام از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و در پی آن حواس پرت می‌شوید اما با تند خوانی به قدری درگیر می‌شوید که حواس پرتی به سراغتان نمی‌آید.

🔰جدیت در مطالعه برای افزایش تمرکز و جلوگیری از حواس پرتی

به محض آنکه پشت میز نشستید، مطالعه را آغاز کنید. در واقع باید در درس خواندن جدی باشید و اجازه ندهید چیزی جزء مطالعه ذهن شما را مشغول خود کند. به خودتان بگویید که فرد با اراده‌ای هستید و نتیجه زحمات خود را خواهید دید.

🔰استفاده از راهنما برای افزایش تمرکز هنگام درس خواندن

برای افزایش تمرکز خود در زمان مطالعه کنکور ارشد یا دکتری، از یک راهنما مثل مداد و خط کش استفاده کنید. این راهنما تا حدودی مشکل عدم تمرکز شما را برطرف می‌کند و در روان خواندن هم موثر است.

🔰عدم خلاصه نویسی از دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه

در حین مطالعه دروس عمومی و تخصصی کنکور ارشد و دکتری لازم است یادداشت برداری و خلاصه نویسی داشته باشید تا علاوه بر آنکه آموخته‌های خود را تثبیت کنید، مانع از عدم تمرکز و پرش ذهنی خود نیز شوید. بنابراین خلاصه نویسی و یادداشت برداری در زمان مطالعه را فراموش نکنید تا مغز و چشمتان هماهنگ باهم باشند.

🔰عدم خواب کافی از دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه

شاید فکر کنید که با کم خوابیدن فرصت بیشتری برای درس خواندن دارید و موفق تر خواهید شد اما این تصور کاملا غلط است زیرا مغز شما نیاز به استراحت و ریکاوری دارد که با خواب به موقع تامین می‌شود. ساعت خواب برای هر شخص می‌تواند متفاوت باشد اما سعی کنید کمتر از 6 ساعت و بیشتر از 8 ساعت نباشد. همچنین می‌توانید عصرها نیز حدود نیم ساعت برای تجدید قوای خود استراحت کنید.

🔰تاثیر رسانه‌‌های اجتماعی در حواس پرتی هنگام مطالعه

رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های مجازی، از دلایل اصلی عدم تمرکز در زمان مطالعه هستند. شما سخت در حال مطالعه هستید و در این حین پیامکی را دریافت می‌کنید، با برداشتن گوشی و وارد شدن به شبکه‌های مجازی، ممکن است حتی تا بیشتر از یک ساعت غرق در آنها شوید. اگر شما هم این مشکل را دارید، توصیه می‌کنیم گوشی یا لپ تاپ خود را در زمانی که مطالعه می‌کنید در دسترس خود قرار ندهید و اینترنت آنها را هم خاموش کنید.

🔰افکار منفی از دلایل عدم تمرکز در زمان مطالعه

مدام نگران هستید و افکار وسواسی دارید؟ این افکار بسیار مخرب هستند و می‌توانند باعث تحلیل ذهنی و عدم تمرکز شما شوند. هرگز در زمان‌هایی که از یک موضوع ناراحت و نگران هستید، درس نخوانید زیرا به احتمال قوی چیزی یاد نخواهید گرفت. در این مواقع ابتدا باید ناراحتی و نگرانی خود را رفع کنید مثلا یک کار که به شما آرامش می‌دهد مثل ورزش کردن، کارهای خانه، گوش دادن به موسیقی و یا پیاده روی کنید و به اتفاقات ناخوشایند فکر نکنید. خوش بین باشید و به توانایی‌های خود اعتماد داشته باشید. اعتماد به نفس در هنگام مطالعه، به شما نیروی فوق العاده‌ای می‌دهد و سبب می‌شود بهتر مطالعه کنید.

🔰بهترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز حواس

برای افزایش تمرکز خود در زمان مطالعه، مواد غذایی حاوی گلوگز مثل خرما، عسل و شیرینی‌جات طبیعی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. همچنین مواد دارای کلسیم و فسفر و ویتامین‏‌هایD ،C ،B ،A مانند لبنیات، روغن ماهی، پرتقال، گوجه فرنگی، سبوس گندم، سبزیجات تازه، هویج و جگر به قوی‌تر شدن حافظه شما کمک می‌کنند.

💯😎مجموعه ­ی مشاوران آلفا میتونن توی زمینه تحصیلی بهتون مشاوره بدن و شمارو توی مطالعه برای امتحانات نهایی وکنکور بهتر راهنمایی کنن. کافیه با پشتیبانی ما به شماره ­ی 09142365146 تماس بگیرید.🙌✌

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)