۰ سبد خرید

امکان ادامه تحصیل در هر رشته

یکی از ابهاماتی که در رابطه با کنکور ارشد برای داوطلبان مطرح است امکان ادامه تحصیل در هر رشته است.

یکی از ابهاماتی که در رابطه با کنکور ارشد برای داوطلبان مطرح است امکان ادامه تحصیل در هر رشته است.

در واقع بر اساس تصمیم گیری وزارت علوم و رئیس سازمان سنجش، در حال حاضر ادامه تحصیل در تمامی رشته های ارشد برای همه داوطلبان امکان پذیر است به عبارت دیگر تجانس و هماهنگی رشته به منظور ثبت نام و قبولی در آزمون کارشناسی ارشد الزامی نیست.

داوطلبی که در کارشناسی از رشته ای فارغ التحصیل شده است و در حال حاضر به دلایلی مانند عدم علاقه به رشته تحصیلی خود، نداشتن بازار کار مناسب آن رشته و … تمایلی به ادامه تحصیل درآن رشته را ندارد، فرصت مجددی در آزمون کارشناسی ارشد 1403 وزارت علوم در اختیار ایشان قرار داده شده است تا داوطلب با شرکت در آزمون، بتواند در مقطع  کارشناسی ارشد با رشته ای غیر مرتبط با کارشناسی خود فارغ التحصیل گردد.

با توجه به تاثیراتی که ارشد غیر مرتبط، در قبولی داوطلب در مقطع کارشناسی ارشد می گزارد، در این مقاله روشن می شود که در وهله اول تحصیل در مقطع ارشد با رشته متفاوت امکان پذیر است یا خیر و سپس به نکاتی که داوطلب می بایست مد نظر قرار دهد تا با آگاهی وارد کارشناسی ارشد گردد، پرداخته می شود.

 

آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد ؟

بعضی از دانشجویان بنا به دلایلی که قبلا هم به آن ها اشاره شد، تمایل دارند که در مقطع فوق لیسانس، رشته دیگری را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. اما این سوال برای دانشجویان وجود دارد که آیا می توان برای ارشد ۱۴۰۳ رشته دیگری شرکت کرد یا خیر؟ و یا رشته های مجاز کنکور ارشد چه هستند؟

طبق قانون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمامی فارغ التحصیلان در مقطع کارشناسی می توانند بدون توجه به نوع مدرک تحصیلی در کنکور کارشناسی ارشد نا پیوسته شرکت کنند. دانشجویان می توانند بدون در نظر گرفتن رشته قبلی خود در هر یک از گروه های آزمایشی علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی، هنر، دامپزشکی و علوم پایه شرکت کنند و در صورت قبولی در این رشته ها، ادامه تحصیل دهند.

البته برای ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد غیر مرتبط با کارشناسی دو شرط وجود دارد. اول اینکه داوطلبان فقط می توانند در برخی رشته های کنکور ارشد ثبت نام کنند که شرط عنوان مدرک تحصیلی در آن ها اعمال نشده باشد. دوم اینکه داوطلبان پس از قبولی در هر یک از رشته های غیر مرتبط کارشناسی ارشد می بایست دروس پیش نیاز را به تشخیص گروه آموزشی پشت سر بگذرانند.

این قانون پیوسته به طور دقیق اجرا می شد، تا اینکه سه سال قبل و چند روز مانده به کنکور کارشناسی ارشد سال 1400، رای مبنی بر ممنوع بودن ثبت نام در یک رشته غیر مرتبط در کارشناسی ارشد روی کار آمد. اما این رای وزارت علوم سریعا رد شد و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد که نیاز به بررسی های بیشتری برای قطعی کردن این رای وجود دارد. در نتیجه داوطلبان کنکور ارشد توانستند در تمامی رشته های غیر مرتبط ثبت نام، شرکت و پذیرش شوند.

لذا در حال حاضر امکان شرکت و ثبت نام در کارشناسی ارشد غیر مرتبط در رشته های کنکور ارشد وجود دارد و تا زمانی که رای صادر شده از سوی وزارت علوم به تصویب برسد و به صورت قانون برای همه داوطلبان عملی شود همچنان این روش ادامه دارد. داوطلبان برای کسب اطلاع از جزئیات بیشتر در رابطه با ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۳ می توانند مقاله ارائه شده در این بخش را مطالعه نمایند.

 

رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط با کارشناسی ۱۴۰۳

طبق قانونی که در حال حاضر برای کنکور کارشناسی ارشد سال گذشته عملی شد، تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی با هر مدرکی توانستند در یکی از گروه های آزمایشی کنکور مانند علوم انسانی، فنی و مهندسی، کشاورزی و … شرکت کنند. رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط بستگی به رشته دانشگاه های مورد نظر دانشجو دارد و با توجه به اینکه هر یک از دانشگاه های کشور اقدام به ارائه رشته های مختلفی برای کارشناسی ارشد می کنند، دانشجویان می بایست که بسته به شرایط خود در هر یک از رشته های کارشناسی ارشد ثبت نام کنند.

لازم به ذکر است که بعضی از دانشگاه های پذیرش کننده ارشد مانند کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، رشته های خاصی را برای ورود دانشجویان به مقطع کارشناسی ارشد در نظر می گیرد. در واقع، دانشجویان می بایست که تحت شرایط خاصی در این دانشگاه ها ثبت نام کرده و حتما دارای مدرک کارشناسی باشند که توسط خود دانشگاه مورد تایید است.

لیست دانشگاه هایی که با شرایط خاص و با در نظر گرفتن رشته های خاصی دانشجویان را پذیرش می کنند، در دفترچه انتخاب رشته کنکور ارشد درج می شود. بعضی از رشته ها در دانشگاه های خاص کشور دارای شرایط خاصی برای پذیرش می باشند و همین موضوع نشان می دهد که دانشجویان می بایست دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد را مطالعه کنند و در صورتی که رشته و دانشگاه مورد نظر آن ها دارای شرایط خاصی نبود، در همان رشته را انتخاب کنند.

داوطلبان کنکور ارشد 1403 برای آشنایی با هر یک از مجموعه های کنکور کارشناسی ارشد که قصد ثبت نام در آن را دارند باید به مطالعه دفترچه ثبت نام ارشد پرداخته و تمامی رشته ها و گرایش های این مقطع را مطالعه نمایند

 

مشاوره ثبت نام کارشناسی ارشد غیر مرتبط 1403

در صورتی که داوطلب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی بوده و یا در حال تحصیل در ترم آخر مقطع کارشناسی باشد و تا 31 شهریور فارغ التحصیل شود، امکان ثبت نام در هر یک از مجموعه های امتحانی در گروه های آزمایشی کنکور کارشناسی ارشد ثبت نام را دارد. لازم به ذکر است که پس از ثبت نام در یک مجموعه امتحانی، داوطلب می بایست فقط در گرایش های آن مجموعه امتحانی انتخاب رشته نماید.

بنابراین، ضروری است که داوطلب دقت کافی را در انتخاب مجموعه امتحانی داشته باشد تا بتواند گرایش  یا کد ضریب مدنظر خود را هنگام انتخاب رشته در فرم اولیت بندی وارد نماید. همچنین، متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می تواند در دو رشته امتحانی کنکور دهد. مجموعه امتحانی دومی که برای کنکور کارشناسی ارشد در نظر گرفته می شود، رشته های شناور ارشد نام دارند که در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد لیست رشته های شناور و لیست رشته های اصلی کنکور در دفترچه راهنمای ثبت نام منتشر می شود.

بنابراین، محدودیتی برای شرکت در رشته های کارشناسی ارشد غیر مرتبط با رشته مقطع کارشناسی وجود ندارد و دانشجویان ترم آخر کارشناسی و یا دانشجویان فارغ التحصیل شده از مقطع کارشناسی، می توانند در دو مجموعه امتحانی اصلی و شناور کنکور دهند؛ اما در صورت قبولی در هر دو رشته، دانشجویان فقط مجاز به ادامه تحصیل در یک رشته در مقطع کارشناسی ارشد می باشند وتحصیل در دو رشته کارشناسی ارشد ممنوع می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)