۰ سبد خرید

معرفی رشته آموزش کودکان استثنایی

راهنمای انتخاب رشته : معرفی رشته آموزش کودکان استثنایی
معرفی رشته آموزش کودکان استثنایی مشاوران آلفا اح خاب رشته تبریز

معرفی رشته آموزش کودکان استثنایی

کلیات

منظور از کودکان استثنایی کودکان نابینا، ناشنوا، عقب مانده ذهنی، دارای معلولیت جسمی، کودکان مبتلا به اختلالات عاطفی – اجتماعی و کودکان تیزهوش می باشد.

تربیت متخصصانی در زمینه فراهم آوردن فرصت‌ های مناسب و امکانات آموزشی ویژه برای کودکان استثنایی و همچنین تربیت متخصصانی برای حداکثر کردن توانایی‌ های ذهنی و جسمی کودکان استثنایی با توجه به ویژگی‌ های عقلانی و جسمانی آنان هدف از رشته آموزش و پرورش کودکان استثنایی می باشد.

روان شناسی آموزش کودکان استثنایی شاخه‌ای از دانش روانشناسی است که به تعریف کلیه مسایل مربوط به کودکان استثنایی از گستره کودکان تیزهوش تا کودکان عقب مانده ذهنی، کودکان نابینا و کم بینا، کودکان ناشنوا و کم شنوا، کودکان دارای ناتوانی های تکلمی، و کودکان دارای ناتوانی های حرکتی و ذهنی و تمامی امور و تعاریف مربوط به پیشگیری و شناخت و آموزش این کودکان می پردازد. 

وظایف معلم کودکان استثنایی (خاص)

 آموزش دروس متناسب با توانایی ها و نیازهای دانش آموزان خاص

 تلاش برای شناخت و کشف توانایی ها و استعدادهای بالقوه دانش آموزان خاص

 ایجاد ارتباط نزدیک و دوستی با دانش آموزان کم توان یا ناتوان

 کمک به دانش آموزان در افزایش اعتماد به نفس، کسب استقلال و بهبود توانایی ها

 نمره دهی و ارزیابی دانش آموزان

 استفاده از ابزارهای کمک آموزشی مناسب و روش های تمرین متنوع در کلاس

 همکاری با سایر متخصصان مانند پزشکان، گفتار درمان ها و یا روانشناسان آموزشی

 صحبت با والدین در خصوص روند پیشرفت فرزندانشان و راهنمایی آنها برای داشتن رفتاری مناسب با بچه ها

 مهارت و دانش مورد نیاز معلم کودکان خاص

 علاقه فراوان به آموزش بچه ها به خصوص دانش آموزان خاص

 مهارت ارتباطی عالی برای ایجاد ارتباط مناسب با دانش آموزان، والدین و…

 خلاقیت و تسلط بر روش ها و فنون مختلف آموزشی

 توانایی کار تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل

 توانایی مدیریت کلاس ها و برخورد مناسب با رفتارهای نابه نجار

 همکاری در مراقبت شخصی از دانش آموزان خاص در صورت لزوم

 صبر زیاد و خوش خلقی

بازار کار رشته کودکان استثنایی :

۱. دبیر مدارس دانش آموزان استثنایی (عقب مانده ذهنی)

۲. مربی مراکز نگهداریکودکان عقب مانده ذهنی 

۳. مدیر مراکز کودکان و دانش آموزان عقب ماندهذهنی

۴. کارشناس گزینش و تشخیص کودکان عقب مانده ذهنی

۵. کارشناس آموزش و پرورشکودکان و دانش آموزان عقب مانده ذهنی در موسسات گوناگون از قبیل : وزارت آموزش وپرورش و سازمان بهزیستی کشور

اخرین رتبه قبولی

آخرین رتبه قبولی در منطقه 1 حدود 6000 و منطقه 2 حدود 5000 و در منطقه 3 حدود 2000 می باشد . لازم به ذکر است اعداد و ارقام تقزیبی هستند و هرساله قابل تغییر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فرم ورود به حساب کاربری

به سایت مشاوران آلفا خوش اومدی 🥰
اطلاعاتت رو دقیق بزن و وارد سایت شو…
ورود / عضویت
یک کد تأیید به شماره همراه شما پیامک خواهد شد

ارسال مجدد رمز عبور یکبار مصرف(00:30)