معرفی رشته ارتباط تصویری (گرافیک)
رشته ارتباط تصویری (گرافیک)
تابلوی اول از وجود یک رستوران خبر میدهد. تابلوی دوم مکان یک باجه پست را نشان میدهد و تابلوی سوم میگوید که در اینجا یک جایگاه سوخترسانی است. البته این اطلاعات به زبان نوشتاری بیان نشده است.
چرا که امروزه با وجود صد زبان و 5 هزار گویش، نمیتوان برای معرفی مراکز و مکانهای مختلف از زبان نوشتاری استفاده کرد. بلکه این زبان تصویری است که با ساخت علائم و نشانهها در هواپیماها، جادهها و هتلها، پیامها را سریعتر انتقال میدهد.
البته نباید تصور کرد که زبان تصویری یا به عبارت دیگر ارتباط تصویری، تنها به ساخت علائم و سمبلهای تصویری میپردازد بلکه هنر ارتباط تصویری حیطه بسیار وسیعی را در برمیگیرد که از آن جمله میتوان به نوشتن زیبای کلمات، رسم منحنی و نمونههای آماری، تهیه آگهی مطبوعاتی و پوستر، صفحهآرایی و دهها مورد دیگر اشاره کرد.
به زبان دیگر کلیه طرحهایی که به وسیله چاپ قابل انتشار هستند، طرح گرافیکی میباشند. هدف رشته ارتباط تصویری آموزش این هنر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی است.
در واقع رشته ارتباط تصویری توانایی های دانشجویان در امور تبلیغات فرهنگی یا تجاری را ارتقا میدهد که در این میان تبلیغات فرهنگی شامل تصویرسازی کتب، ساخت پوستر، تبلیغات برای نشریات و جراید مانند صفحهآرایی و آگهیهای مطبوعاتی میشود و تبلیغات تجاری نیز شامل تبلیغات نمایشگاههای بازرگانی مانند غرفهسازی و غرفه آرایی یا تبلیغات برای کالاهای مختلف است.
در ضمن ارتباط تصویری دارای شاخههای دیگری مانند آرمسازی ، انیمیشن و طراحی راهنمای محیطی میباشد.
همانطور که در ابتدا نیز گفته شد ؛ گرافیک یا همان ارتباط تصویری را میتوان از پر طرفدارترین رشته های گروه هنر به حساب آورد تا سال 93 در دفترچه های کنکور با 2 گرایش ارتباط تصویری عمومی و تصویری بوده است اما در دفترچه سال 94 گرایش حذف گردید واحد های درسی # گرافیک گرایش ارتباط تصویری شامل 135 واحد شامل 20 واحد عمومی، 28 واحد دروس پایه ،30 واحد دروس اصلی ، 41 واحد دروس تخصصی و 6 واحد اختیاری میباشد.
گرایش تصویرسازی شامل 20 واحد عمومی، 24 واحد دروس پایه، 30 واحد دروس اصلی و 50 واحد دروس تخصصی میباشد.
دروس پایه : مبانی هنرهای تجسمی،کارگاه طراحی پایه ، کارگاه عکاسی پایه ، هندسه ، کارگاه چاپ ، کارگاه حجم سازی، تجزیه و تحلیل و نقد آثار تجسمی ، هنر و تمدن اسلامی ، آشنایی با هنر در تاریخ،آشنایی با رشته های هنری معاصر ،کارگاه عکاسی رنگی ، انسان طبیعت طراحی.
دروس اصلی رشته ارتباط تصویری : کارگاه تصویرسازی،کارگاه ارتباط تصویری، کارگاه چاپ دستی،کارگاه خوشنویسی و طراحی حروف،تاریخچه کتابت ،تصویر متحرک ،کارگاه تخصصی عکاسی.
دروس تخصصی گرایش تصویرسازی : کارگاه تصویرسازی،طرح عملی جامع،طرح و رساله نهایی،ادبیات داستانی ایران،تجزیه تحلیل و نقد آثار تصویرسازی،کارگاه ارتباط تصویری (صفحه آرایی)،کارگاه طراحی،کارگاه تصویر متحرک.
دروس تخصصی گرایش ارتباط تصویری عمومی : کارگاه ارتباط تصویری،طرح عملی جامع،کارگاه چاپ دستی،چاپ ماشینی،تجزیه تحلیل و نقد آثار ارتباط تصویری،تصویر سازی ،طرح و رساله نهایی.
دروس اختیاری : هندسه نقوش در صنایع دستی ایران ، آشنایی به هنر سنتی ایران،روش آموزش هنر در مدارس،هنر در دنیای کودکان،حکمت هنراسلامی،کارگاه تصویر متحرک (برای گرایش ارتباط تصویری عمومی)
تواناییهای لازم :
دانشجوی ارتباط تصویری باید علاوه بر خلاقیت، عاشق این کار بوده و طراحی قوی و زبردست باشد. چون طراحی اساس کار یک گرافیست است و در ضمن باید با رنگ به عنوان عامل تکمیلکننده فرم آشنا باشد. همچنین یک طراح باید با شاخههای مختلف هنری آشنایی کامل داشته باشد.
چون یک گرافیست امکان دارد از تکنیکهای عکاسی، چاپ، خوشنویسی، نقاشی، طراحی صنعتی، اصول و مبانی صنایع دستی در کارش استفاده کند و پیام مورد نظرش را به مرحله اجرا برساند. بالاخره هنرمند این رشته لازم است با علومی مثل جامعهشناسی، روانشناسی ، بازاریابی و ادبیات آشنا باشد . زیرا یک پیام تبلیغاتی باید با توجه به مخاطب آن ساخته شود؛ یعنی باید توجه داشت که مخاطب این پیام از نظر فرهنگی ، اقتصادی و خواستهها و علایق در چه سطحی است.
گفتنی است که دانشجویان این رشته به صورت نیمهمتمرکز گزینش میشوند؛ یعنی علاوه بر آزمون علمی، استعداد و خلاقیت دانشجویان در یک آزمون عملی نیز سنجیده میشود.
موقعیت شغلی در ایران :
برای یک فارغالتحصیل ارتباط تصویری فرصتهای شغلی زیادی وجود دارد چون تنها بخشی از کار او تبلیغات میباشد و این در حالی است که تبلیغات محدوده خاصی ندارد و از تبلیغ یک خودکار گرفته تا تبلیغ یک کالای فرهنگی مثل تئاتر یا سینما در حیطه دانش متخصص ارتباط تصویری میگنجد. از سوی دیگر تصویرسازی و طراحی روی جلد کتب ، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه آرم و نشانه نیز در حیطه کار یک متخصص ارتباط تصویری قرار دارد. در کل باید بگوییم که در ایران دو شاخه عمده کاری برای یک گرافیست وجود دارد یکی چاپ و انتشارات؛ یعنی طرحی که در نهایت با چاپ و تولید انبوه سروکار دارد مثل تصویرسازی کتاب، صفحهآرایی مجلات و روزنامهها و تهیه پوستر و بروشور و دیگری گرافیک تلویزیونی است؛ یعنی گرافیست تعیین میکند که برای مثال مجری تلویزیون چه لباسی با چه رنگی بپوشد که هم مناسب باشد و هم تفاوت رنگها در گیرندهها اعم از رنگی یا سیاه و سفید به خوبی مشخص گردد.
دیگر زمینه های شغلی و بازار کار:
طراحی آگهی و تابلو های تبلیغاتی
طراحی تیتراژ برنامه های تلویزیونی
طراحی نشانه و تمبر و اسکناس
طراحی تیزر (فیلم های تبلیغاتی) ) طراحی جلد کتاب ،نوار وکاتالوگ
تصویر گر ،صفحه آرا و طراح پوستر و کار در عکاسی ها و گالری ها