معرفی رشته مدیریت امور گمرکی
کلیات
دوره کاردانی امور گمرکی با برنامه ای که پاسخگوی نیاز های روز جامعه گمرکی جمهوری اسلامی ایران است، می تواند کادر کارآمد و ورزیده گمرکی را در بخش دولتی و بخش خصوصی تربیت کند. در واقع هدف این دوره تربیت افرادی است که بتوانند قسمتی از نیروی انسانی مورد نیاز بخش دولتی را به ویژه در ارتباط با اجرای قانون امور گمرکی و آئین نامه اجرایی آن، مقررات صادرات و واردات و دیگر قوانین و مقررات مرتبط با گمرک تأمین کنند.
بازار کار
فارغ التحصیلان دوره کاردانی امور گمرکی قادر به انجام فعالیت های گفته شده خواهند بود: ارائه خدمت مفید در مشاغل ارزیاب گمرک، مدیر امور گمرکی، کارشناسی امور گمرکی (در صورت کسب تجارب و احراز شرایط) و سایر امور فنی و اجرائی مربوط، جهت اجرای وظایف اصلی گمرك ایران.
تواناییهای لازم
مدیران گمرک با نظارت و راهنمایی کارگزاران برنامهریزی، سازماندهی، هدایت، کنترل و ارزیابی فعالیت ادارات یا مؤسسات را انجام میدهند؛ این شغل بسیار رسمی و اداری است به همین دلیل داوطلب باید علاوه بر داشتن مهارتهایی مانند ارتباط و آشنایی با زبان انگلیسی به فعالیتهای خدماتی نیز علاقهمند باشد. در ادامه تواناییهای لازم رشته امور گمرکی را مشاهده میکنید:
- درک عالی از مقررات تجارت بینالمللی، انطباق و گمرک
- آگاهی از کلیه مقررات
- به خاطر سپردن روندهای پرونده برای حل مسائل پیشرو
- شناخت کامل نسبت به کالاها و اموال مختلف
- علاقهمندی به فعالیت در محیطهای سازمان یافته
- تسلط به مهارتهای کامپیوتری
- اخرین رتبه قبولی
- آخرین رتبه قبولی در منطقه 1 حدود 9000 و منطقه 2 حدود 13000 و در منطقه 3 حدود 16000 می باشد . لازم به ذکر است اعداد و ارقام تقزیبی هستند و هرساله قابل تغییر هستند.